PEDAGOGIK

Ebba Braheskolans pedagogik är baserad på de två senaste decenniernas skolforskning. Vi är intresserade av pedagogiska frågor och utvärderar löpande vår pedagogik utifrån den senaste forskningen.

Det centrala i pedagogiken är den individanpassade undervisningen och eleverna arbetar i mindre grupper i kärnämnena. Kunskapsutvecklingen har inget tak och varje elev har tydliga individuella mål. Kontinuerlig återkoppling ges i utvecklingssamtal och skriftliga omdömen. Utvärdering och samarbete med föräldrar ligger till grund för ständig förbättring.

Vi använder ett kollektivt lärande där eleverna drar nytta av varandras kunskaper, erfarenheter och perspektiv. Våra lärare arbetar ämnesövergripande för att skapa en helhetsbild för eleven. Varje elev ska möta en trygg och stimulerande lärandemiljö där de lär sig att lära och våga lyckas och misslyckas. Vi vill väcka barnens nyfikenhet och vilja att lära sig mer.

Svenska språket är centralt men skolan kommer även satsa extra på matematik och NO. I undervisningen arbetar skolan integrerat med IT-verktyg. Såväl Ipads som datorer kommer att finnas tillgängligt för våra elever och programmering kommer att vara en naturlig del av undervisningen. Klassrummen ska vara utrustade med projektorer för att göra undervisningen mer dynamisk och kreativ.

En förutsättning för inlärning är lugn och ro i klassrummet. På Ebba Braheskolan läggs stor vikt vid ömsesidig respekt mellan lärare och elever. Vi kommer tillsammans med våra elever att arbeta för ordning och reda på såväl lektioner som på raster. Alla elever ska känna sig trygga, respekterade och sedda. Vi stödjer våra elever så de utvecklas till mogna, ansvarstagande individer med självförtroende och förmåga att samspela med andra.